آموزشی

مترونوم و انواع آن و راهنمای خرید مترونوم

اگر آشنایی کمی با موسیقی داشته باشید حتما تا کنون نام مترونوم را شنیده اید. همان طور که می‌دانید نگه داشتن ریتم یک قطعه یکی از مهم‌ترین عوامل در موسیقی است. برای داشتن یک ریتم ثابت و منظم تا پایان قطعه می‌توان از وسیله‌ای به نام مترونوم استفاده کرد. مترونم‌ها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله شما را با انواع مترونوم آشنا می‌کنیم و در پایان شما را برای خرید یک مترونوم مناسب راهنمایی خواهیم کرد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مترونوم چیست؟

ابداع و اختراع مترونوم را می‌توان به مخترع آلمانی به نام یوهان ملتسیل نسبت داد که در سال ۱۸۱۴ ساخته و معرفی شد. ولی در طول تاریخ افراد دیگری مانند دیتریش نیکولاس وینکل، اتین لولی و… نیز در اختراع این ابزار نقش داشتند. امروزه استفاده از مترونوم در سراسر دینا رایج شده است. مترونم یک ابزار برای تمرین موسیقی است که به نوازنده کمک می‌کند  تا ریتم قطعه را درک کند و با تکرار ضربه‌های یکنواخت و قابل تنظیم برای تمام سرعت‌ها به فرد کمک می‌کند که از ابتدا تا انتهای قطعه با یک ریتم ثابت قطعه را اجرا کند. زیرا همان طور که می‌دانید اگر ریتم قطعه به درستی اجرا نشود نوایی که به گوش می‌رسد خوشایند نیست. بد نیست بدانید که واحد سرعت قطعات در مترونوم ضرب در دقیقه (BPM) است.

اهمیت استفاده از مترونوم

با استفاده از مترونوم نوازنده از ابتدا تا انتهای قطعه یک ریتم ثابت را اجرا می‌کند.
مترونوم ریتم‌های مختلف اعم از کندترین تا سریع‌ترین ریتم‌ها را می‌تواند اجرا کند.
مترونوم به تقویت ریتم نوازنده کمک قابل توجهی می‌کند؛ به گونه‌ای که پس از مدتی که نوازنده با مترونوم کار کرد به حدی از توانایی می‌رسد که می‌تواند تمامی ریتم‌ها را، با هر سرعتی که داشته باشد با ساز خود اجرا کند.
ساز زدن با مترونوم نوازنده را برای اجرا در گروه‌ها و استودیو‌ها آماده می‌کند.

انواع مترونوم

۱. مترونوم مکانیکی
قدیمی‌ترین نوع مترونوم، مترونوم‌های مکانیکی هستد. این نوع مترونوم که بسیار دقیق است و با نیروی مکانیکی کار می‌کند، دارای یک پاندول است که با حرکت رفت و برگشتی این پاندول صدایی مانند تیک تیک ساعت تولید می‌شود. علاوه بر صدای تولید شده حرکت رفت و برگشت پاندول نیز از لحاظ بصری ریتم خوبی را برای نوازنده ایجاد می کند. تنظیم سرعت قطعه نیز با یک وزنه که به پاندول متصل است انجام می‌شود و هرچه وزنه به انتهای پاندول نزدیک باشد منجر به کاهش سرعت می‌شود.

۲. مترونوم دیجیتالی
بعد از اختراع و استفاده از مترونوم‌های مکانیکی، مترونوم‌های دیجیتالی به بازار آمدند. این مترونوم‌ها با مارک‌ها و اشکال مختلف در بازار موجودند و دارای چند دکمه برای انتخاب ریتم و سرعت مورد نظر هستند. در مترونوم‌های دیجیتالی بر خلاف مترونوم‌های مکانیکی قابلیت کم و زیاد شدن صدا وجود دارد و همچنین مترونوم‌های دیجیتالی به هدفون هم قابل وصل هستند. توجه کنید که اکثر مترونوم‌های دیجیتالی دوکاره هستند و از آن‌ها می‌توان به عنوان تیونر برای کوک کردن ساز هم استفاده کرد.

۳. نرم افزار‌های متنوع
علاوه بر دو دستگاه مکانیکی و دیجیتالی مترونوم موجود در بازار، امروزه نرم افزار‌های مناسبی برای انواع سیستم عامل‌ها وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در گوشی نصب کرد و از آن به عنوان یک مترونوم همیشه همراه استفاده کرد.

راهنمای خرید مترونوم

شما هر نوع سازی که می‌نوازید می‌توانید از هر نوع مترونومی استفاده کنید. شما با توجه به کاربرد استفاده خود و بودجه‌ای که در دسترس دارید می‌توانید یکی از سه مدل مترونوم را برای خرید انتخاب کنید. توجه کنید مترونوم مکانیکی و دیجیتالی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

 مترونوم مکانیکی عملکرد دقیق تری نسبت به مترونوم‌های دیجیتالی و نرم افزاری دارند و اغلب برای ساز پیانو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مترونوم مکانیکی نسبت به مترونوم‌های دیجیتالی بسیار گران قیمت هستند.
مترونوم‌های مکانیکی مرسوم برای ساز پیانو است.
مترونوم‌های دیجیتالی و نرم افزاری قالبلیت تنظیم صدا و کم و زیاد شدن صدا را دارند.

مترونوم‌های دیجیتالی را می‌توان به هدفون وصل کرد.
مترونوم‌های دیجیتالی اغلب دوکاره هستند و از آنها می‌توان به عنوان تیونر برای کوک کردن ساز هم استفاده کرد.
مترونوم دیجیتالی حمل و نقل راحت تری نسبت به مترونوم مکانیکی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =