آموزشی

۱۰ ساز آسان برای یادگیری

برای اکثر افرادی که می‌خواهند پا در عرصه موسیقی بگذارند و سازی را برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراقت و یا حتی به صورت حرفه‌ای آموزش ببینند، همیشه این سوال پیش می‌آید که آسان‌ترین ساز برای یادگیری کدام است؟ اکنون ما در این مقاله قصد داریم ۱۰ ساز آسان برای یادگیری را به شما معرفی کنیم؛ اما قبل ازآن، این نکته قابل ذکر است که همه‌ی ساز‌های موسیقی سختی‌هایی برای یادگیری دارند و اگر شما به سازی علاقه داشته باشید همه‌ی سختی‌ها آسان می‌شوند و برعکس اگر به سازی علاقه نداشته باشید آن ساز، سخت‌ترین ساز دنیا می‌شود. پس دقت داشته باشید که هیچ معیار و شاخصی برای اندازه گیری سختی و آسانی ساز‌ها وجود ندارد؛ ولی، چون برخی از ساز‌ها در ابتدای کار روند یادگیری طولانی تری دارند، به همین خاطر کمی دشوار به نظر می‌رسند و ساز‌هایی که روند یادگیریشان سریع‌تر است به نظر راحت می‌آیند. پس ما در ادامه مقاله ۱۰ ساز آسان یا به عبارت دیگر ۱۰ سازی را به شما معرفی می‌کنیم که هنرجو را در مدت زمان کوتاه تری (نسبت به دیگر سازها) به نتیجه می‌رساند. پس با ما همراه باشید.

معرفی ۱۰ ساز آسان برای یادگیری

۱. ساز تنبک
تنبک یک ساز کوبه‌ای است که تولید صدا در آن در اثر ضربه زدن انگشت‌ها به پوست آن ایجاد می‌شود. ساز‌های کوبه‌ای مانند تنبک، کاخن، تمپو و … ساز‌های ریتمیک هستند که نت‌های موسیقی در نواختن آن‌ها دخالتی ندارند؛ به همین دلیل این ساز‌ها نسبت به سازهایی که به کمک نت‌های موسیقی نواخته می‌شوند کمی راحت‌تر به نظر می‌رسند و طرفداران زیادی دارند. این ساز هم در تک نوازی‌ها و هم در گروه نوازی‌ها کاربرد دارد و یک نوازنده‌ی تنبک پس از حدود ۶ ماه می‌تواند چند ریتم را به راحتی بنوازد.

۲. ساز دف
یکی دیگر از ساز‌های کوبه‌ای پر طرفدار ساز دف است که بیشتر در آهنگ‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز دایره‌ای شکل و دارای وزن کم است و با قرار گرقتن بین کف‌های دو دست نواخته می‌شود. دف، سازی ریتمیک است و نت‌های موسیقی در نواختن آن دخالتی ندارند، به همین دلیل این ساز نسبت به سازهایی که به کمک نت‌های موسیقی نواخته می‌شوند کمی راحت‌تر به نظر می‌رسد و طرفداران زیادی دارد. همچنین صدای تولید شده از این ساز تنوع و ارتفاع‌های صوتی متفاوتی ندارد به همین دلیل از نظر تکنیک و تولید صدا کار را راحت می‌کند. از ساز دف بیشتر در کار‌های گروهی استفاده می‌شود و یک نوازنده‌ی دف پس از حدود ۳ ماه می‌تواند چند ریتم را به راحتی بنوازد.

۳. ساز سه تار
سه تار در دسته ساز‌های زهی زخمه‌ای است. یعنی تولید صدا در آن به کمک ضربه زدن زخمه (مضراب) بر سیم (زه) انجام می‌شود. این ساز بسیار سبک و ظریف است و با ناخن انگشت نواخته می‌شود در حالی که ساز تار یا عود با مضراب مخصوص به خود نواخته می‌شوند و به پنجه‌ی قوی‌تری احتیاج دارند. همین ظرافت و سبک بودن ساز سه تار روند نوازندگی و پیشرفت ساز را نسبت به دیگر ساز‌های زهی زخمه‌ای مانند تار، عود و… سریع‌تر می‌کند. جالب است بدانید سه تار به خاطر صدای نازک و غمناکی که از آن تولید می‌شود به آن ساز تنهایی نیز گفته می‌شود. این ساز هم در تک نوازی‌ها و هم در گروه نوازی‌ها کاربرد دارد و نوازنده سه تار پس از حدود هفت ماه به حد قابل قبولی از نوازندگی دوره ابتدایی می‌رسد.

۴. ساز گیتار
یکی دیگر از ساز‌های زهی زخمه‌ای ساز گیتار است که همه آن را می‌شناسند. گیتار در دو نوع آکوستیک و الکترونیک وجود دارد که گیتار آکوستیک راحت‌تر از نوع الکترونیک است. خوب است بدانید گیتار در سبک‌های مختلفی مانند پاپ، کلاسیک، فلامنکو و… آموزش داده می‌شود؛ ولی سبک پاپ به  خاطر اینکه بیشتر بر پایه‌ ی گرفتن آکوردهای ساده است کمی کار نوازنده را راحت‌تر می‌کند. این ساز هم در تک نوازی‌ها و هم در گروه نوازی‌ها کاربرد دارد و نوازنده گیتارسبک پاپ پس از حدود ۴ ماه می‌تواند قطعاتی زیبا بنوازد.

۵. ساز سنتور
سنتور یک ساز زهی مضرابی و ایرانی است که با ضربه مضراب بر سیم ساز صدا تولید می‌شود. برای نواختن هر کدام از دستگاه‌های موسیقی ایرانی باید ساز به صورت مجزا کوک شود، به همین دلیل کار پیدا کردن نت‌ها و نواختن قطعات را برای نوازنده راحت می‌کند. این ساز هم در تک نوازی‌ها و هم در گروه نوازی‌ها کاربرد دارد و نوازنده ساز سنتور پس از حدود ۴ ماه می‌تواند یک قطعه دارای ملودی را بنوازد.

۶. پیانو
یکی از کامل‌ترین ساز‌های موسیقی ساز پیانو است. در این ساز کلاویه‌ای با فشردن کلاویه و برخورد چکش‌ها بر سیم‌های داخل پیانو صدا تولید می‌شود. هر کدام از کلاویه‌های (کلید‌های سفید و سیاه) نصب شده بر روی ساز یکی از نت‌های موسیقی را به صدا در می‌آورد. ثابت بودن جای نت‌ها و نظم و ترتیب قرارگیری آن‌ها کار نوازنده را راحت کرده است. خوب است بدانید که پیانو به خاطر وسعت صوتی کاملی که دارد مادر همه ساز‌ها نامیده می‌شود. این ساز هم در تک نوازی‌ها و هم در گروه نوازی‌ها کاربرد دارد و نوازنده پس از حدود ۶ ماه می‌تواند یک قطعه ساده دارای ملودی را بنوازد.

۷. فلوت ریکوردر
اگر به ساز‌های بادی و دهانی علاقه دارید. راحت‌ترین ساز در دسته ساز‌های بادی فلوت ریکوردر است. این ساز بسیار سبک و کوچک است و برای آموزش به کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلوت‌ها انواع مختلفی دارند ولی نحوه‌ی فوت کردن و تولید صدا در فلوت ریکوردر راحت‌تر از دیگر انواع فلوت است. یک نوازنده فلوت ریکوردر پس از حدود ۳ ماه می‌تواند قطعاتی زیبا و ساده را بنوازد.

۸. ساز دهنی (هارمونیکا)
هارمونیکا که اغلب آن را با نام ساز دهنی هم می‌شناسند یک ساز بادی است که انواع مختلفی از جمله هارمونیکا کروماتیک، دیاتونیک، ترموله، اکتاو و … دارد. هارمونیکا نوع کروماتیک برای شروع یادگیری راحت‌تر و مناسب‌تر است. زیرا در سازهای کروماتیک کلیدی در کنار ساز تعبیه شده که به کمک آن می‌توان تمامی فواصل میان پرده ای را نواخت؛ یعنی تمامی گام ها فقط با یک ساز قابل اجرا است و همین امر یادگیری و نواختن ساز را برای هنرجویان مبتدی بسیار آسان تر کرده است. بطور تقریبی، پس از حدود ۶ ماه قابلیت اجرای قطعه با فلوت ریکوردر امکان پذیر می شود.

۹. ساز ملودیکا
ملودیکا نیز در دسته ساز‌های بادی قرار می‌گیرد که دارای یک لوله‌ی پلاستیکی برای دمیدن هوا و یک صفحه کلید است. این ساز در چند دهه گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود، ولی اخیرا بسیار از آن استقبال شده و به عنوان یک ساز اصلی در آموزشگاه‌های موسیقی تدریس می‌شود. ملودیکا نیز مانند پیانو به خاطر ثابت بودن جای نتها و نظم و ترتیب قرارگیری آنها نواختن ساز را برای نوازنده راحت کرده است و نوازنده پس از حدود ۶ ماه می‌تواند یک قطعه ساده دارای ملودی را بنوازد.

۱۰. ساز ارگ
ارگ یک ساز کلاویه دار است که مانند پیانو هر کلاویه نام نت مخصوص به خود را دارد که با ضربه زدن به هر کلاویه همان نت به صدا در می‌آید و این امر راحتی کار نوازنده را دو چندان می‌کند. یکی از ویژگی‌های این ساز که آن را بسیار جذاب کرده امکان انتخاب صدا‌هایی مانند پیانو، ارگ کلیسا، فلوت، درام کیت، ساز‌هایی مانند پرکاشن‌ها، ساز‌های بادی، شیپور یا حتی ساز‌های زهی و یا افکت‌هایی مانند ریبورب، اکو، تلفن‌ها، صدای حیوانات و … است. نوازنده ساز ارگ پس از حدود ۶ ماه می‌تواند قطعاتی زیبا را با این ساز بنوازد.

سخن آخر

در این مقاله ۱۰ مورد از آسان‌ترین سازها برای یادگیری را مطالعه کردید. توجه کنید که حتی سازهایی که به عنوان ساز آسان معرفی شده‌اند اگر نوازنده به آن علاقه نداشته باشد  تمرین و نوازندگی را برای او دشوار می‌کند. پس پیشنهاد می‌شود که قبل از هر انتخابی ابتدا به علاقه خود توجه کنید. اگر میزان علاقه شما به همه سازها یکسان بود می‌توانید از این مقاله و سازهای معرفی شده کمک بگیرید. همچنین توجه کنید که زمان‌های گفته شده برای یادگیری دوره مبتدی سازها، تقریبی و نسبی است و با توجه به مقدار تمرین روزانه نوازنده می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =