آموزشی

چگونه سیم مناسب گیتار الکتریک انتخاب کنیم؟

مسلما امروزه تنوع در انتخاب سیم گیتار الکتریک بسیار است. جنس، قیمت، برند، ضخامت، کشش، زیبایی و حتی زمان تعویض سیم ها، همگی پارامترهایی هستند که در انتخاب سیم دخیل هستند. اما کدام یک از این پارامترها می توانند دلیل اصلی انتخاب باشند. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نیازتان تهیه کنید.

۱- ضخامت سیم (String Gauge)

مهمترین عامل در خرید سیم گیتار الکتریک و آکوستیک، ضخامت سیم بوده که سبک و سلیقه و اندازه/نوع ساز، تعیین کننده این پارامتر می باشد. اصولا سایز و ضخامت سیم ها را بر اساس واحد اینچ و سایز سیم های ۱ و ۶ بیان می کنند. عموما به سایز بندی سیم ها  “گِیج” می گویند. هرچه ضخامت سیم ها بیشتر باشد، نوازندگی در کوک استاندارد دشوارتر بوده و اجرای تکنیک هایی مانند Bend دشوار تر می شود؛ اما در مقابل صدای سیم هایی که گیج بالا دارند گرم تر بوده و برای اجرای قطعات جَز و بلوز مناسب تر می باشند. همچنین سیم های با گیج بالا بیشتر برای کوک های پایین (Dropped Tunings) مورد استفاده قرار میگیرند.

یکی از پرطرفدارترین سایزهای قابل استفاده بین نوازنده ها سایز ۰.۰۱۰ – ۰.۰۴۶ می باشد. این سایز از سیم ها مقدار کشش نرمال و نوای متعادلی نسبت به دیگر ضخامت ها دارند و بیشترین میزان استفاده را بین نوازنده ها در تمامی سبک ها دارند. مقدار عددی ۰.۰۱۰ سایز سیم ۱ و مقدار عددی ۰.۰۴۶ سایز سیم ۶ (ضخیم ترین سیم گیتار الکتریک و آکوستیک) می باشد. مابقی سیم های ۲ و ۳ و ۴ و ۵ ضخامتی مابین اعداد گفته شده دارند.

پس از ۰.۰۱۰ – ۰.۰۴۶، یکی از گیج های پر طرفدار، ۰.۰۰۹ – ۰.۰۴۲ می باشد که نسبت به مدل قبلی سبک تر و نازکتر می باشد و همین منظور نوازندگی با این گیج کمی راحت تر نسبت به مدل ۰.۰۱۰ – ۰.۰۴۶ می باشد. اگر تاچِ پایینی دارید و اکشن ساز شما (فاصله سیم ها از صفحه ی انگشت گذاری و فرت ها) بسیار کم می باشد، این سایز گیج به شما پیشنهاد می شود. انعطاف پذیری در این سایز سیم ها بیشتر است و به همین دلیل اجرای تکنیک هایی مانند Bend نیز راحت تر صورت می گیرد؛ در مقابل نیز حجم صدای تولیدی از این سیم ها نسبت به دیگر گیج ها به خاطر ضخامت کمتر، لاغرتر می باشد.

یکی دیگر از گیج هایی که توسط بسیاری از نوازنده های جَز استفاده می شود، ۰.۰۱۱ – ۰.۰۴۸ می باشد. این گیج سیم ها برای نوازندگی در سبک های راک و متال نیز کاربرد دارد؛ اما در صورتیکه آهنگ مورد نظر و یا کوک دلخواه نوازنده، کوک پایین (Dropped tuning) باشد.

به غیر از سه گیج نامبرده شده، ضخامت های ترکیبی از هر حالت و یا نازک تر و یا ضخیم تر وجود دارد که با توجه به سلیقه ی انتخابی نوازنده نیز عرضه می گردد.

۲- جنس سیم ها (String Material)

سیمهای گیتار الکتریک از فولاد و مشتقات آن ساخته می شوند. چه سیم های لخت چه  هسته سیم های فنر پیچ شده همگی از یک جنس می باشد. کارخانه های متفاوت هرکدام ممکن است از مواد و صنعت متفاوت برای ساخت سیم ها استفاده کنند. اما مهمترین تفاوتی که در سیم ها ایجاد می شود روکش بر روی سیم هاست. سیم هایی که از جنس فولاد با روکش نیکل هستند، پرطرفدارترین و معمول ترین جنس موجود در بازار می باشد و هم نسبتِ نوایی متعادلی دارد؛ این بدین معناست که علاوه بر لطافت در جنس، دارای کوبندگیِ صوتی می باشد.

در صورتی که جنس سیم از نیکل خالص باشد صدایی گرم و لطیف دارد؛ در صورتیکه فولاد خالص ضد زنگ دارای صدایی شفاف و شیشه ای در عین حال چکشی می باشد. آلیاژهای دیگری از فلز نیز در صنعت ساخت سیم های گیتار الکتریک کاربرد دارند. اما تفاوت طنین و نوای صدا که از جنس سیم ها ممکن است با توجه به صنعت و تکنولوژی هرکارخانه متفاوت باشد.

حالت دیگری از سیم ها وجود دارد که به آن Flat Wound می گویند. این مدل سیم ها برخلاف سیم های معمول که به آن Round Round نامیده می شوند، دارای دندانه نیستند و فنر پیچ دور هسته ی فلزی کاملا صاف می باشد. این مدل سیم ها را عموما نوازنده های جز استفاده می کنند. زیرا نوایی تیره تر و در عین حال گرم تر دارند.

۳- کارخانه سازنده (Brand)

از آنجا که هر کارخانه برای تولید سیم های گیتار الکتریک از فرمول مخصوص به خود استفاده میکند، انتخاب اینکه کدام کارخانه سیم مورد علاقه شما را تولید می کند نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال ممکن است دو کارخانه سیم های با گیج یکسان تولید کنند اما اینکه کدام سیم برای نوازندگی شما مناسب تر است بستگی به صنعت و تکنولوژی ساخت آن کارخانه دارد. سعی کنید از برندهایی که شناخته شده هستند و نوازنده های معروف از آن ها استفاده میکنند استفاده کنید.

 

سخن آخر

انتخاب سیم تا حد زیادی بستگی به سلیقه شخصی دارد. اینکه شما چه سبکی می نوازید، از چه سازی استفاده می کنید، در چه سطحی هستید، آیا حساسیت به فلزات خاص دارید و یا خیر، کوک مورد نظرتان چیست و عواملی نظیر این ها تماما بر روی انتخاب سیم موثر هستند اما سه مورد یاد شده در بالا، سه عامل اصلی هستند که در هنگام تهیه ی سیم باید آنها را در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =