آموزشی

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

آموزشگاه موسیقی

به کدام آموزشگاه موسیقی بروم؟ کدام آموزشگاه موسیقی بهتراست؟ کدام آموزشگاه را برای یادگیری ساز انتخاب کنم؟ همه‌ی این‌ها سوالاتی هستند که برای کسانی که قصد رفتن به کلاس موسیقی را دارند پیش می‌آید. به خصوص اینکه امروزه تعداد آموزشگاه‌های موسیقی بسیار زیاد شده است و در هر منطقه‌ای، یک آموزشگاه موسیقی مشغول به فعالیت است. انتخاب یک آموزشگاه موسیقی خوب و مناسب در پیشرفت و موفقیت فرد بسیار موثر است، ولی این انتخاب برای کسی که هنوز تجربه‌ای از کلاس موسیقی ندارد، کاری بس دشوار است. ما در این مقاله سعی داریم ویژگی‌های یک آموزشگاه موسیقی خوب را برای شما شرح دهیم تا شما بتوانید با دیدی باز بهترین و با کیفیت‌ترین آموزشگاه موسیقی را برای خود یا فرزند دلبنتان انتخاب کنید و آینده‌ای درخشان را برای خود و فرزندتان رقم بزنید، زیرا همانطور که گفتیم انتخاب آموزشگاه مناسب در پیشرفت و موفقیت هنرجو تاثیر بسیار زیادی دارد.

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

۱. داشتن مجوز رسمی از اداره فرهنگ و هنر
مسلما اولین و مهم‌ترین ویژگی یک آموزشگاه داشتن مجوز رسمی از اداره فرهنگ و هنر است، زیرا شما قرار است که فرزند خود را ساعت‌ها در یک محیط پر رفت و آمد رها کنید. پس قطعا باید محیطی را انتخاب کنید که از نظر قانونی تائید شده باشد. آموزشگاهی که دارای مجوز رسمی باشد همواره تحت نظر است و ملزم به رعایت یک سری قوانین است. پس در قدم اول مطمئن شوید که آموزشگاه انتخابی دارای مجوز است.

۲. داشتن یک مدیر خوب، با اخلاق و مدبر
اگر آموزشگاه توسط یک فرد لایق و دلسوز مدیریت شود به دنبال آن از بروز مشکلات و نابسامانی‌ها کاسته می‌شود. پس قبل از اینکه اقدام به ثبت نام کنید، بد نیست که صحبتی کوتاه با مدیر آموزشگاه موسیقی داشته باشید و شناختی هر چند کم از وی داشته باشید.

۳. بهره گیری از اساتید و کادر مدرسین خوب
یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در موفقیت یک هنرجوی موسیقی داشتن یک استاد خوب، ماهر در حرفه خودش، با اخلاق و با تجربه است. آموزشگاه موسیقی خوب آموزشگاهی است که از بین هزاران استاد موسیقی کسی را انتخاب کند که هم تحصیلات آکادمیک موسیقی داشته باشد و هم از نظر اخلاقی و برخورد با هنرجو، شیوه‌ی تدریس و … مورد تائید باشد. پس در انتخاب آموزشگاه موسیقی حتما باید به مشخصات و ویژگی‌های اساتید هم توجه کرد.

۴. روش‌های آموزشی مختلف
در یک آموزشگاه موسیقی خوب باید روش‌های تدریس مختلفی ارائه شود و به هر فرد با توجه به نیاز و توانایی او آموزش صورت گیرد تا هنرجو بتواند به هدفی که در ذهن دارد برسد.

۵. فضای آموزشی مناسب
کلاس‌های آموزشی باید محیطی امن و مناسب برای یادگیری موسیقی باشند. کلاس‌ها باید از هم فاصله داشته باشند که صدای دیگر ساز‌ها برای یکدیگر مزاحمت ایجاد نکنند و یا حداقل عایق شده باشند که از رفت و آمد صدا‌های مزاحم جلوگیری کند.
همچنین کلاس‌ها باید تجهیزات لازمه‌ی آموزشی را دارا باشند. ساز‌های مورد نیاز در آموزشگاه وجود داشته باشد که هنرجو ملزم به حمل و نقل ساز خود نباشد به خصوص ساز‌هایی که بزرگ هستند و حمل و نقل آن‌ها دشوار است.
کلاس‌های کودکان باید دارای فضایی شاد و کودکانه باشد و از رنگ‌های شاد و انرژی بخش استفاده شده باشد تا کودکان با میل و رغبت بیشتری در کلاس حاضر شوند.

کلاس‌ها باید مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی باشند و نور کافی داشته باشند. آموزشگاه باید حداقل دارای یک یا دو فضای بزرگ برای برگزاری کلاس‌های گروهی و کارگاهی باشد.

۶. محیط مناسب
فراهم کردن یک محیط با روحیه فرهنگی و هنری از دیگر ویژگی‌های یک آموزشگاه موسیقی خوب است. محیط باید دوستانه و عاری از هرگونه تنش و استرس باشد.

۷. محیط شاد
فضای آموزشگاه و کلاس‌ها باید دل باز و آرامش بخش باشد تا مراجعه کنندگان به محض وارد شدن به آموزشگاه و کلاس به دنبال راهی برای فرار از آنجا نباشند. همچنین دارای فضای انتظار مناسب و آرامش بخش برای والدین هنرجویان باشد.

۸. مجهز به سالن برگزاری
بهتر است که آموزشگاه مجهز به سالنی برای اجرا‌های گروهی و صحنه‌ای باشد و برنامه‌ای هدفمند و آموزشی را برای هنرجویان تدوین کند که ملزم به اجرا‌های گروهی و تکی شوند که امری ضروری و مفید برای موفقیت در نوازندگی و خوانندگی است. آموزشگاه باید سالیانه کنسرت‌هایی برگزار کند تا والدین بتوانند موفقیت فرزندشان را شاهد باشند.

۹. ایجاد انگیزه در هنرجو
آموزشگاه موظف است که برای ایجاد انگیزه و پیشرفت هنرجویان برنامه‌های مختلفی مانند اجرا‌های تشویقی همراه با جایزه، اردو‌های هنری و فرهنگی و … را تدارک ببیند.

۱۰. واحد روانشناسی
خوب است که آموزشگاه دارای یک واحد روانشناسی (به خصوص روانشناسی کودک) در کنار کلاس‌های موسیقی باشد. تا مشاور با مشاوره و شناخت هنرجو بتوانند به وی در انتخاب ساز مناسب کمک کند. در هر صورت آموزشگاه باید محیطی را فراهم کند که به هنرجو در انتخاب ساز و استاد مناسب کمک کند.

۱۱. تدریس کلیه‌ی ساز‌ها
آموزشگاه موسیقی باید کلیه‌ی ساز‌ها اعم از ایرانی و غربی را در آموزشگاه داشته باشد و بتواند ساز‌ها را به مراجعه کنندگان معرفی کند تا هنرجویان در انتخاب ساز جهت یادگیری محدود نشوند.

۱۲. جامعیت برای همه سنین و سطوح

در یک آموزشگاه موسیقی باید امکان برگزاری کلاس برای همه‌ی سنین و در همه سطوح از مبتدی تا پیشرفته وجود داشته باشد.

۱۳. فروشگاه لوازم موسیقی
بهتر است که کلیه ادوات و ملزومات کلاس‌های موسیقی اعم از ساز و تجهیزات لازمه، کتاب‌های موسیقی و … را بتوان در همان آموزشگاه یا از طریق مراکز تحت تایید آموزشگاه و با ضمانت آموزشگاه تهیه کرد. زیرا تهیه ساز برای فردی که شناختی نسبت به کیفیت و انواع مختلف ساز‌ها ندارد کاری بس دشوار است.

۱۴. استودیو
بهتر است که آموزشگاه موسیقی دارای یک استودیو هر چند کوچک برای ضبط کار‌های اساتید و هنرجویان باشد.

۱۵. تجهیزات الکترونیکی

آموزشگاه باید مجهز به سیستم حضور غیاب الکترونیکی باشد و در هر جلسه تعداد جلسات حضور و غیبت به هنرجو اطلاع داده شود.
همچنین خوب است که همواره کلیپ‌هایی از نوازندگی اساتید و مدرسین آموزشگاه جهت آشنایی با ساز و مدرس در آموزشگاه در حال پخش باشد.

۱۶. ففضای بازی کودک
برخی از والدین مجبور به همراه داشتن فرزند کوچک خود هستند که خوب است یک محیط برای بازی این کودکان در نظر گرفته شود.

۱۷. فضای استراحت
آموزشگاه باید فضایی بی سر و صدا و آرامش بخش جهت استراحت اساتید و مدرسین داشته باشد.

۱۸. دسترسی و رفت و آمد
آموزشگاه بهتر است که دسترسی راحت داشته باشد و به خیابان و ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی نزدیک باشد. همچنین فضایی برای پارک ماشین مراجعه کنندگان داشته باشد و مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد نکند.

۱۹. قیمت مناسب
آموزشگاه باید سعی کند که هزینه‌ی کلاس‌ها را با توجه به سطح امکانات و زمان صرف شده، منصفانه محاسبه کند.

۲۰. ارائه مدرک معتبر
یک آموزشگاه موسیقی خوب باید در پایان دوره به هنرجویان گواهی پایان دوره معتبر و قابل قبول ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 6 =